Jesteśmy wigilijnymi tradycjonalistami i uważamy, że sklepy zaczynają święta zbyt wcześnie. Co sądzimy o świętach?
Polacy lubią obdarowywać i cieszyć się przyozdobionymi świątecznie ulicami miast. W naszych domach na Boże Narodzenie nie może zabraknąć choinki, najlepiej żywej. Co sprzeczne z utartą opinią o naszym malkontenctwie, sporo z nas twierdzi, że nie ma takiej rzeczy, która by nas denerwowała w święta. Jesteśmy wigilijnymi tradycjonalistami i uważamy, że sklepy zaczynają święta zbyt wcześnie. Jakie są nastroje świąteczne Polaków?
96 proc. badanych lubi ulice przyozdobione iluminacjami świątecznymi, pozwala nam to poczuć klimat świąt, radość, zadowolenie i pozytywną energię. Choinka w Boże Narodzenie stoi w domach 94 proc. Polaków, większość z nas preferuje żywe drzewko - 62 proc. Za główny symbol świąt uważa ją 68 proc. respondentów. Jesteśmy lokalnymi patriotami, czujemy się przywiązani do miejscowości, w której mieszkamy, tak twierdzi 90 proc. osób w wieku 55+, ale już wśród osób młodych (18-34 lata), aż 21 proc. nie czuje się związana ze swoim miastem. Kobiety (87,1 pro.), częściej od mężczyzn (61,2 proc.) biorą udział w konkursach lub plebiscytach, a robimy to najchętniej, kiedy mają one charakter charytatywny.
Lubimy dawać. 91 proc. Polaków kupuje swoim bliskim prezenty na święta. Kwota przeznaczona na prezenty to najczęściej od 251-500 zł, taki budżet przeznacza na upominki pond 40 proc. badanych. Budżetem podarunkowym na ponad 1000 zł dysponuje 7,2% mężczyzn a zaledwie 1,4% kobiet. 77 proc. badanych odwiedza w okresie przedświątecznym centra handlowe. Lubią i cenią świąteczny wystrój i klimat galerii szczególnie kobiety – aż 95 proc. z nich. Wyszło jednak na jaw, że uważamy iż sklepy są przyozdabiane na święta zbyt wcześnie - tak uważa 70 proc. respondentów. Większość biorących udział w badaniu sugeruje, aby bożonarodzeniowe dekoracje pojawiały się w okresie Mikołajek (58,6 proc.).
Pomimo szerokiej gamy dostępnych produktów spożywczych, Polacy pozostają tradycjonalistami. Według 60 proc. osób biorących udział w badaniu na wigilijnym stole nie może zabraknąć karpia. Świąt bez barszczu czerwonego z uszkami nie wyobraża sobie 33 proc., a pozbawionych pierogów z kapustą lub grzybami 23 proc. Stereotypowo Polacy to naród narzekający, jednak aż 30 proc. respondentów deklaruje, że nie ma takiej rzeczy, która denerwowałaby ich w święta. Jedynie 12,4 proc., twierdzi, że męczące są przygotowania i przedświąteczny pośpiech. Kobiety bardziej irytują kolejki w sklepach, tłok, szał zakupów, a mężczyzn nadmierna ilość reklam w telewizji i komercjalizacja świąt. Z badań wynika tez, że 65 proc. Polaków robi w święta użytek ze swych aparatów fotograficznych. Lubią robić zdjęcia, na których znajduje się rodzina, choinka, dzieci, świątecznie ozdobiony dom lub świąteczne iluminacje miasta (ulice, latarnie, jarmarki) czy szopka bożonarodzeniowa.
Badanie ogólnopolskie zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 503 Polaków przez PBS w grudniu 2014 r. na zlecenie Grupy Energa.
www.SwiecSie.pl
www.SwiecSie.pl
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez