Piątek, 22 listopada 2024

Rowerzysto, bądź odpowiedzialny zimą

2015-01-20 11:00:07 (ost. akt: 2015-01-20 11:26:31)

Autor zdjęcia: Beata Szymańska

Podziel się:

Odpowiedzialny rowerzysta potrafi zadbać nie tylko o bezpieczeństwo swoje, ale i innych użytkowników dróg. Dzięki znajomości kodeksu drogowego, doskonale sobie radzi w każdych warunkach pogodowych, także tych zimowych

Jak wynika z danych GUS – coraz chętniej przesiadamy się na rowery. Tylko w 2013 roku kupiliśmy ich ponad milion, czyli więcej niż aut osobowych. Rower jest dobry na każdą pogodę i coraz więcej z nas się do tego przekonuje. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego oraz Instytutu Badawczego IPC wynika, że 40 proc. badanych jeździ na rowerze codziennie, a co trzeci respondent (31 proc.) używa go aż kilka razy w tygodniu.

Jak zadbać o to, by przejażdżka na rowerze była bezpieczna dla nas i innych? Wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach.

Oświetlenie roweru
Jak wynika z przepisów, nasz rower powinien być oświetlony po zmroku, w tunelach oraz w warunkach ograniczonej widoczności. Warto o tym pamiętać szczególnie zimą, kiedy wcześniej robi się ciemno. Za dnia lampki można oczywiście demontować.

Podstawowym elementem oświetlenia powinno być światło pozycyjne białe lub żółte selektywne
z przodu oraz przynajmniej jedno pozycyjne czerwone oraz jedno światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt, z tyłu. Światła mogą być migające.3 Nie mogą natomiast być zamontowane wyżej niż 150 cm i niżej niż 250 cm od powierzchni jezdni.

Warto pomyśleć także o dodatkowym zabezpieczeniu: elementach odblaskowych umieszczonych na pedałach i na każdym z kół (barwy żółtej samochodowej) oraz pasku odblaskowym umieszczonym na przedniej oponie lub kole roweru (barwy białej). Dzięki nim rowerzysta jest widoczny już z odległości kilkudziesięciu metrów, a pozostali użytkownicy drogi mają czas na odpowiednią reakcję.

Kamizelka odblaskowa
Mimo, że moda i wymogi co do odblasków w Polsce rosną, noszenie kamizelek odblaskowych jeszcze rowerzystów nie obowiązuje. Nocą poza terenem zabudowanym muszą je nosić m.in. obywatele Francji czy Litwy. W Polsce po prostu warto ją mieć na sobie. Znacznie zwiększa naszą widoczność, a tym samym i bezpieczeństwo, a dodatkowo chroni przed wiatrem i deszczem, wspierając działanie odzieży termoizolacyjnej.

Rowerem po chodniku
Jesienią i zimą, w trudnych warunkach atmosferycznych, pamiętajmy, że możemy skorzystać z chodnika.5 Mamy do tego prawo, gdy śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź lub gęsta mgła zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni. Z chodnika mogą też skorzystać cykliści, którym podczas jazdy towarzyszy dziecko poniżej 10. roku życia oraz gdy znajdują się na drodze, na której dopuszczalna prędkość przekracza 50 km/h, nie ma wydzielonej ścieżki dla rowerzystów, a chodnik ma szerokość przynajmniej dwóch metrów.

Rowerem po ścieżce rowerowej
Jeżdżąc na rowerze w mieście, pamiętajmy o innych pieszych, cyklistach i zmotoryzowanych. Ostrożność przyda się nawet tam, gdzie zdawałoby się, że nikt poza rowerzystami nie powinien się znaleźć, czyli na śluzie rowerowej. W wyjątkowych sytuacjach, gdy przy drodze nie ma chodnika ani pobocza (lub gdy skorzystanie z nich nie jest możliwe), ścieżką dla rowerów mogą poruszać się piesi. Z wyjątkiem osób niepełnosprawnych, są oni zobowiązani, by ustąpić miejsca rowerowi, jednak nie zwalnia nas to z bycia czujnym i uważnym.

Rowerem po pasach
Przejście dla pieszych – zgodnie z jego przeznaczeniem – wymaga od cyklisty zejścia z roweru
i przeprowadzenia go przez tzw. zebrę. W ten sposób dbamy też o bezpieczeństwo i okazujemy szacunek korzystającym z przejścia pieszym.

Wyposażenie roweru
Stan techniczny roweru oraz jego wyposażenie mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo cyklistów i innych użytkowników drogi. Rower powinien być wyposażony w przynajmniej jeden skutecznie działający hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku oraz kierunkowskazy (niezbędne, jeśli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką). Warto pomyśleć też o kasku – zwłaszcza, kiedy z jazdy rekreacyjnej przesiadamy się na wyczynową lub jedziemy jezdnią w zatłoczonym mieście.

Rower a telefon komórkowy
Zima nie sprzyja wprawdzie rozmowom telefonicznym na świeżym powietrzu, ale pamiętajmy, że rozmowa czy pisanie smsów w czasie jazdy lub postoju na światłach stwarzają zagrożenie dla innych rowerzystów, pieszych czy kierowców. Podobnie, jak w przypadku kierujących samochodami, korzystanie z telefonów jest zatem zabronione.
jezdzezglowa.pl

O obowiązkach pieszych na drodze, przeczytacie tu - kliknij


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB