Poniedziałek, 25 listopada 2024

112 - ten numer ratuje życie. Nie blokuj go!

2015-02-11 13:57:57 (ost. akt: 2015-02-11 16:01:26)

Podziel się:

Autor zdjęcia: Urząd Wojewódzki w Olsztynie

11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru 112. Jest to jednolity numer alarmowy dla połączeń stacjonarnych i komórkowych obowiązujący w całej Unii Europejskiej.  

W województwie warmińsko-mazurskim wszystkie osoby, które potrzebują pomocy dzwoniąc na numer alarmowy 112 obsługiwane są przez operatorów numerów alarmowych Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie. Działa ono już prawie od trzech lat. W 2014 roku do CPR w Olsztynie wpłynęło 814 109 wywołań kierowanych na numer alarmowy 112.

Wśród nich było zgłoszenie od Kacpra Ratkiewicza, ucznia klasy 4 Szkoły Podstawowej nr 1 w Olsztynie. Chłopiec pod koniec grudnia uratował życie swojej mamy. Mama Kacperka choruje na astmę i akurat 27 grudnia miała atak silnej duszności. Chłopiec bez chwili wahania chwycił telefon komórkowy i wykonał połączenie na numer alarmowy 112. Profesjonalnie opisał miejsce zdarzenia, adres oraz piętro, a nawet powiedział jak najszybciej dojechać do bloku. Opisał, co się stało. Dodał też, że mama choruje na duszności i poprosił o pomoc. Postawa chłopca oraz jego wzorowe zachowanie zasługuje na wyróżnienie. Dziś spotkał się z nim wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski.
 
Pamiętajmy, że numer 122 ratuje życie! Nie blokujmy go niepotrzebnie!
Zgodnie z obowiązującą procedurą operator po wstępnym zebraniu wywiadu przekazuje rozmowę  do odpowiedniej służby oraz jeżeli jest taka potrzeba informuje bezzwłocznie pozostałe służby, dzięki czemu wszystkie służby otrzymują informację o zdarzeniu w tym samym momencie. W przypadku, gdy zgłoszenie jest niezasadne bądź nie wymaga interwencji służb ratunkowych operator poucza rozmówcę i kończy rozmowę w celu podjęcia dalszej gotowości do odbioru kolejnych zgłoszeń.

Spośród wszystkich wywołań na numer alarmowy 112 aż 83 proc. to zgłoszenia niezasadne nie wymagające interwencji służb ratunkowych. Zgłoszenia niezasadne powtarzają się i dotyczą m.in.
· odblokowania telefonu komórkowego
· prośby o podanie PIN – u.
· zamówienia pizzy,
· zamówienia taksówki
· zbyt głośnego miauczenia kotów
· zapytania np. do czego pojechała straż pożarna na sygnale
· jaki jest czas oczekiwania na przejściu granicznym
· gdzie kupić kartę postojową
· przywiezienia papierosów, zrobienia zakupów

 
Niestety najwięcej zgłoszeń generują „żartownisie” (osoby, które blokują linię alarmową jednocześnie zabierając szanse osobom naprawdę potrzebującym) oraz bawiące się telefonem dzieci.

Jednym ze stałych „klientów” był Pan, który potrafił wydzwaniać kilkaset razy dziennie na numer alarmowy, ponieważ tak jak sam stwierdził nie ma z kim rozmawiać. Za każdym razem operator musi zachować czujność, nigdy nie może zlekceważyć zgłoszenia ponieważ może się  okazać, że „żartowniś” za 101 razem faktycznie będzie potrzebował pomocy…

Najwięcej zgłoszeń, które są przekazywane do dyżurnych służb trafia do policji. Szczególnie podczas złych warunków atmosferycznych oraz porannych i popołudniowych dojazdów do pracy– kolizje, wypadki, a także awantury skargi, donosy itp. Z prowadzonych statystyk wynika, iż najwięcej zgłoszeń bezpodstawnych przypada podczas wakacji. Wówczas ilość zgłoszeń wzrasta nawet o 20 proc. Oczywiście również w weekendy i dni przerwy pomiędzy świątecznej zauważalne jest zwiększenie liczby telefonów.
 
Jeśli chodzi o powiadamianie służb medycznych tj. zespołów ratownictwa medycznego (ZRM), są one dysponowane z Centralnej Dyspozytorni Medycznej (CDM). Dyspozytorzy medyczni po podjęciu zgłoszenia o stanie zagrożenia życia, natychmiast wysyłają najbliższy względem czasu dotarcia  zespół ratunkowy – ambulans. Należy tutaj dodać,  iż wszystkie karetki w województwie są wyposażone w nadajniki GPS, dzięki którym przemieszczanie się wszystkich 77 ambulansów jest widoczne na monitorze dyspozytora.
          
W dyspozytorni medycznej zastosowano najnowsze rozwiązania techniczne wspierające pracę personelu dyspozytorskiego. Zainstalowany zestaw urządzeń zapewnia wielotorową komunikację ZRM z dyspozytorami CDM. Na terenie całego obsługiwanego obszaru tj. województwa warmińsko-mazurskiego uruchomiono jednolity system łączności radiowej, obsługiwany z poziomu jednej centralnej dyspozytorni.

Jednakże może się  zdarzyć, że w danym rejonie nie będzie wolnej karetki (np. zespoły realizują już wezwanie) wówczas zgodnie z procedurą dysponowany jest kolejny najbliższy zespół ratunkowy tym samym Dyspozytor Medyczny może poprosić o pomoc w zabezpieczeniu zdarzenia Jednostki Współpracujące z systemem Państwowego Ratownictw Medycznego tj. np. zastęp Państwowej Straży Pożarnej, który prowadzi działania ratownicze do czasu przybycia ZRM.
 
Dzięki ujednoliceniu systemu , czas oczekiwania na połączenie z operatorem numeru 112 skrócił się średnio do 10 sekund. W systemie rozproszonym czas ten wynosił 28 sekund.
Szczegółowe informacje o numerze 112 znajdują się na stronie www.112.gov.pl

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. warmia #1664634 | 85.193.*.* 13 lut 2015 07:29

    czytam i nie dowierzam - czy jestesmy tak daleko za ,,murzynami``, ze nie potrafimy namierzyc glupka zartownisia i przykladnie wybic mu z glowy zarty przez telefon?

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)