Osoba dojrzała, która ma problem, nie musi zostać z nim sama. Olsztyński „Telefon życzliwości” dla seniorów działa już od końca kwietnia. Wolontariusze odbierający telefony od najstarszych mieszkańców Olsztyna i służą im pomocą oraz poradą. Dzwoniący otrzyma wsparcie, nawet jeśli chce się po prostu wygadać.
Linia obsługiwana przez wolontariuszy powstała z myślą o seniorach, którzy potrzebują pomocy z codziennym życiu. Dzwoniąc pod numer 89 522 28 20 osoby starsze będą mogły porozmawiać ze specjalistą zajmującym się kwestiami prawnymi. W środy i czwartki w godz. 13.30-15.30 dyżuruje Andrzej Domański, emerytowany sędzia. Wolontariuszem odbierającym telefony jest więc sam senior, którzy doskonale zna problemy i wątpliwości dzwoniących do niego osób.
— Ta pomoc prawna jest bardzo ważna, bo coraz częściej starsi ludzie padają ofiarą oszustów, którzy wykorzystują ufność seniorów — podkreśla Elżbieta Stachurska, główny specjalista ds. polityki senioralnej w Urzędzie Miasta. — Zgłaszają się do nas starsi ludzie, którzy podpisali umowy z operatorami telefonii komórkowych, którzy pod pretekstem obniżki abonamentu telefonicznego oferują kolejne umowy, abonamenty i usługi, w tym. tzw. telemedyczne. U nas pokrzywdzeni uzyskują informację, co mają zrobić, jak poradzić sobie z problemem. Jeśli istnieje taka potrzeba, przychodzą również do nas, by pokazać dokumenty.
Seniorzy otrzymają wsparcie nie tylko prawne. Mogą też dowiedzieć się, jak załatwić ważne sprawy w urzędzie.
— Otrzymają pomoc w napisaniu pisma urzędowego. Seniorzy, którzy często padają ofiarą przemocy domowej,chcą też dowiedzieć się np. jak wymeldować dzieci, które się nad nimi znęcają — dodaje Stachurska. — Seniorzy zwracają się w konkretnych przypadkach, ale czasem potrzebują po prostu rozmowy. Często czują się po prostu samotni i szukają kogoś, kto ich wysłucha.
— Ta pomoc prawna jest bardzo ważna, bo coraz częściej starsi ludzie padają ofiarą oszustów, którzy wykorzystują ufność seniorów — podkreśla Elżbieta Stachurska, główny specjalista ds. polityki senioralnej w Urzędzie Miasta. — Zgłaszają się do nas starsi ludzie, którzy podpisali umowy z operatorami telefonii komórkowych, którzy pod pretekstem obniżki abonamentu telefonicznego oferują kolejne umowy, abonamenty i usługi, w tym. tzw. telemedyczne. U nas pokrzywdzeni uzyskują informację, co mają zrobić, jak poradzić sobie z problemem. Jeśli istnieje taka potrzeba, przychodzą również do nas, by pokazać dokumenty.
Seniorzy otrzymają wsparcie nie tylko prawne. Mogą też dowiedzieć się, jak załatwić ważne sprawy w urzędzie.
— Otrzymają pomoc w napisaniu pisma urzędowego. Seniorzy, którzy często padają ofiarą przemocy domowej,chcą też dowiedzieć się np. jak wymeldować dzieci, które się nad nimi znęcają — dodaje Stachurska. — Seniorzy zwracają się w konkretnych przypadkach, ale czasem potrzebują po prostu rozmowy. Często czują się po prostu samotni i szukają kogoś, kto ich wysłucha.
„Telefon życzliwości”, działający na zasadzie samopomocy, jest czynny w poniedziałki w godz. 8-16, od wtorku do piątku w godz. 7.30-15.30. W środy i czwartki w godz. 13.30 - 15.30 dodatkowo można otrzymać pomoc prawną.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez