Piątek, 22 listopada 2024

Egzamin na prawo jazdy z błędami? To możliwe. Zmiany, które ucieszą kandydatów na kierowców

2016-11-16 11:04:50 (ost. akt: 2016-11-16 11:17:32)

Autor zdjęcia: Bartosz Cudnoch

Podziel się:

Od 10 listopada kandydat na kierowcę nie musi już prowadzić auta bezbłędnie. O zmianach w egzaminach na prawo jazdy i rekordzistach wśród kandydatów mówi Marcin Kiwit z WORD-u w Olsztynie.

— Czy w zdawalności pomogły zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kandydatów na kierowców?


— Wprowadzone zmiany nie wpłynęły znacząco na zdawalność egzaminu praktycznego. Natomiast poprzez zmianę systemu egzaminu teoretycznego, podniosły w istotny sposób świadomość zasad ruchu drogowego wśród kandydatów na kierowców i już kierujących. Dotychczasowy sposób przygotowania do części teoretycznej egzaminu, sprowadzający się w gruncie rzeczy do opanowania odpowiedzi na ograniczony katalog znanych kursantom pytań egzaminacyjnych, zastąpiony został sprawdzeniem wiedzy osoby zdającej w sposób wymuszający wcześniejsze rzetelne przygotowanie się w zakresie obowiązujących na drodze przepisów ruchu oraz zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Dodatkowo generowanie pytań w czasie rzeczywistym pozwala ocenić zarówno spostrzegawczość kursanta, jak również umiejętność podejmowania decyzji w konkretnej sytuacji drogowej.

— Kursanci podkreślają, że uzyskanie prawa jazdy jest w Polsce znacznie trudniejsze niż w pozostałych krajach Unii. Czy rzeczywiście nasze egzaminy są bardziej surowe, niż w innych krajach?


— Ogólne zasady egzaminów teoretyczno-praktycznych w poszczególnych krajach Unii wynikają z unijnych dokumentów. Chociaż państwa członkowskie mają pewną swobodę w kreowaniu systemu sprawdzania wiedzy i umiejętności w zakresie kierowania pojazdem, to jednak w obszarze zastosowanych w tym względzie rozwiązań, zostały zobowiązane do przestrzegania tych samych zasad. Daje to gwarancję, iż uzyskane w tak przeprowadzonej procedurze uprawnienia do kierowania i wynikająca z nich niezbędna wiedza i umiejętności praktyczne przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i usprawnią swobodny przepływ osób.

— Czy zdarzają się rekordziści, którzy wielokrotnie podchodzą do egzaminu praktycznego?


— Jak pokazuje statystyka egzamin praktyczny w zakresie prawa jazdy kat. B zdaje około 34 procent kandydatów, jednak do absolutnej rzadkości należą przypadki osób przystępujących do tego egzaminu po kilkanaście razy.

— Jakie zmiany czekają kursantów od nowego roku?


— Zgodnie z procedowanym w Sejmie projektem o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, wejście w życie okresu próbnego dla młodych kierowców zostaje przesunięte na 4 czerwca 2018 roku. W założeniu wspomniany okres próbny ma trwać dwa lata od momentu wydania po raz pierwszy prawa jazdy. W tym czasie kierowca będzie zobowiązany do odbycia między 4 a 8 miesiącem od dnia otrzymania prawa jazdy, dwóch szkoleń — kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego (prowadzonego przez WORD) oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym (realizowanego w ODTJ). Dodatkowo będzie się musiał liczyć z faktem, iż popełnienie w okresie próbnym trzech wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub jednego przestępstwa w tej materii, spowoduje cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdem.
Okres próbny to również szereg ograniczeń obowiązujących przez pierwsze 8 miesięcy posiadania prawa jazdy. Wśród nich m.in.: ograniczenie dopuszczalnej prędkości poruszania się, konieczność oznakowania pojazdu nalepką z symbolem liścia klonowego oraz zakaz podejmowania pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kat. B.
Z najnowszych zmian — 10 listopada weszło w życie część zapisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Zasadniczą zmianą jest umożliwienie egzaminatorowi podjęcie decyzji o przerwaniu egzaminu praktycznego w sytuacjach, w których dotychczas był do tego zobligowany. Dokonując oceny zachowania kandydata na kierowcę egzaminator weźmie pod uwagę zarówno dotychczasowy przebieg jazdy, jak również to, czy wystąpiło bezpośrednie zagrożenia dla zdrowia lub życia innych uczestników ruchu drogowego.

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB