Przy ulicy Pana Tadeusza powstała ścieżka rowerowa, która stała się przedmiotem sporów pomiędzy kierowcami a rowerzystami. Jezdnię zwężono, a kierowcom zafundowano... miejski tor przeszkód.
Na naszym osiedlu powstał kolejny drogowy absurd: wyznaczono ścieżkę rowerową, a teraz dzięki temu dwa mijające się samochody nie mieszczą się, więc kierowcy muszą zjechać na tę nieszczęsną ścieżkę rowerową — denerwuje się pani Marzena, mieszkanka z ulicy Pana Tadeusza. — Mało tego, jak wyjeżdżasz z parkingu, musisz też przeciąć ścieżkę rowerową, żeby wyjechać. Wprowadzono także progi spowalniające. Jeden z kierowców zawadził bokiem samochodu o słupki, które dodatkowo postawiono przy tych progach. Moim zdaniem ścieżka rowerowa powinna znaleźć się w innym miejscu, najlepiej wyznaczyć na nią część chodnika. Ludzie i tak nie jeżdżą tą ścieżką, a chodnikiem, bo boją się, że potrąci ich auto. To kolejne nietrafione rozwiązanie, które wymyślili nam urzędnicy — stwierdza kobieta.
Przy ulicy Pana Tadeusza obowiązuje też strefa tempo 30, więc kierowcy muszą stawić czoła bardzo powolnej jeździe, która wystawia ich cierpliwość na próbę.
— Są różne opinie. Generalnie mieszkańcy zadowoleni z uspokojenia ruchu, bo tego oczekiwali. Nie walczyli o ścieżkę. Chcieli, żeby panował tutaj mniejszy ruch. To udało się między innymi poprzez wprowadzone wyniesione przejścia czy progi spowalniające — tłumaczy Bogdan Gęsicki, przewodniczący rady osiedla Pojezierze. — Powstała jednak też ścieżka rowerowa, która zabrała część jezdni. Samochody mają problemy z wymijaniem, szczególnie dostawcze. Ale ruch rzeczywiście się uspokoił. Przed powstaniem tego typu rozwiązań ZDZiT porównywał, jak to wygląda w innych miastach. Wydawało się, że rozwiązanie sprawdzi się u nas. A jednak nie do końca tak się stało — dodaje przewodniczący.
Drogowcy informują: nie planujemy zmiany organizacji ruchu na ul. Pana Tadeusza.
— Kierowcy mają tam do dyspozycji około 5,5 metra jezdni, czyli po 2,75 m w każdym kierunku. Ponadto na ulicach: Pana Tadeusza, Świtezianki i Soplicy wprowadzone zostało strefowe ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę — informuje Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu, Dróg, Zieleni i Transportu. — Jeżeli rzeczywiście dochodzi tam do niebezpiecznych sytuacji, a nie mieliśmy takich sygnałów od policji, to wyłącznie przez kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego i np. przekraczają dopuszczalną prędkość — mówi rzecznik.
— Kierowcy mają tam do dyspozycji około 5,5 metra jezdni, czyli po 2,75 m w każdym kierunku. Ponadto na ulicach: Pana Tadeusza, Świtezianki i Soplicy wprowadzone zostało strefowe ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę — informuje Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu, Dróg, Zieleni i Transportu. — Jeżeli rzeczywiście dochodzi tam do niebezpiecznych sytuacji, a nie mieliśmy takich sygnałów od policji, to wyłącznie przez kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego i np. przekraczają dopuszczalną prędkość — mówi rzecznik.
Pliszka stwierdza także, że zainstalowanie wyspowych progów zwalniających oraz wyznaczenie pasa dla rowerzystów, miały na celu uspokojenie ruchu samochodowego i umożliwienie mieszkańcom swobodnego i bezpiecznego przekraczania jezdni. Dodaje także, że o zmiany zabiegali sami mieszkańcy.
— To mieszkańcy od lat wnioskowali o wyznaczenie przejścia dla pieszych przez ul. Pana Tadeusza. Jednakże ze względu na geometrię drogi — spadek i zakręt, nie było możliwe wskazanie odpowiedniej lokalizacji do bezpiecznego przekraczania jezdni przez pieszych — wyjaśnia rzecznik. — Od wprowadzenia tych zmian, poza kilkoma głosami niezadowolonych kierowców, utyskujących na rzekomo zbyt wąskie pasy ruchu, a mają one szerokość zgodną z przepisami, nie mieliśmy sygnałów od mieszkańców tej okolicy, którzy byliby niezadowoleni z faktu, że na ich osiedlowej ulicy wprowadziliśmy rozwiązania ograniczające prędkości przejazdowe samochodów — podsumowuje Pliszka.
A tymczasem my sprawdziliśmy statystyki dotyczące kolizji z ulicy Pana Tadeusza. W 2016 roku policjanci zostali wzywani do 15 zdarzeń drogowych, w tym 13 kolizji i dwóch wypadków drogowych. W tym roku doszło tam już do 8 kolizji...
Katarzyna Janków-Mazurkiewicz
Katarzyna Janków-Mazurkiewicz
Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
sss #2288352 | 37.47.*.* 17 lip 2017 16:52
Pliszka Ty ***********************************. Ze swoimi łgarstwami nadajesz się idealnie do pisu!
! odpowiedz na ten komentarz
Tt #2288309 | 31.0.*.* 17 lip 2017 15:54
Ścieżka na tej ulicy jest jednokierunkowa!!!!! Zgodnie z oznakowaniem można jechać tylko od Leonharda w kierunku Dworcowej. Spowrotem trzeba jechać ulicą bo tak nakazują znaki
Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! odpowiedz na ten komentarz
Mieciu #2288303 | 31.0.*.* 17 lip 2017 15:46
Droga mierzona w najszerszym odcinku, proponuje zmierzyc przy skrzyzowaniu z ul. Leonharda tam niestety droga nie spełnia wymagań szerokości. Mieszkancy chcieli przejscie dla pieszych to dostali strefe 30, sciezke rowerowa i progi zwalniajáce... a jak poproszà o posadzenie dodatkowych drzew na osiedlu to dostaná bon na popcorn w kinie. Gdzie logika? Mialo byc bezpieczniej a tak nie jest. Spowolnienie ruchu spowodowalo tylko tyle ze mieszkańcy wàchajà spaliny i tyle
Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
zef #2288186 | 213.76.*.* 17 lip 2017 13:29
Jak ktoś się nie mieści na Pana Tadeusza to nie powinien posiadać prawa jazdy...
Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)
Dżesika500+ #2288151 | 213.73.*.* 17 lip 2017 12:30
5,5m i się nie mieszczą? to czym oni jeżdżą?
Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)