Prawo\\\ Zenon Królik, koordynator Regionalnego Ośrodka Konsumenckiego w Olsztynie, odpowiada na najczęściej zadawane przez konsumentów pytania. Warto się z tym zapoznać, żeby wiedzieć, jakie prawa nam przysługują i jakie mamy obowiązki.
— Czy w myśl ustawy rolnik jest konsumentem, który zaciąga kredyt, np. na zakup urządzeń niezbędnych w pracach polowych ?
— Generalnie ustawa miała maksymalnie chronić konsumentów, czyli osoby fizyczne nabywające dobra i usługi na cele inne niż związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Rolnik zaciągający kredyt nie korzysta z przywilejów przewidzianych ustawą. Trzeba go uznać za prowadzącego działalność gospodarczą. Co innego gdy zakupi sprzęt AGD, np. telewizor, pralkę lodówkę, komputer itp. Wówczas jest konsumentem i ustawa o prawach konsumenta chroni go jak najbardziej.
— W sklepach często widzę wywieszki „Zakupiony towar nie podlega reklamacji”, „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” albo „Reklamacje uwzględnia się tylko w dniu zakupu”, Co w takiej sytuacji zrobić i czy jest to zgodne z prawem?
— Takie wywieszki są bezprawne. Ich umieszczanie w sklepie nie zmienia faktu, że towar wadliwy zawsze można reklamować w ustawowym terminie. W ramach rękojmi odpowiedzialność sprzedawcy rozciąga się na okres dwóch lat. Jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej uważa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili sprzedaży.
— Generalnie ustawa miała maksymalnie chronić konsumentów, czyli osoby fizyczne nabywające dobra i usługi na cele inne niż związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Rolnik zaciągający kredyt nie korzysta z przywilejów przewidzianych ustawą. Trzeba go uznać za prowadzącego działalność gospodarczą. Co innego gdy zakupi sprzęt AGD, np. telewizor, pralkę lodówkę, komputer itp. Wówczas jest konsumentem i ustawa o prawach konsumenta chroni go jak najbardziej.
— W sklepach często widzę wywieszki „Zakupiony towar nie podlega reklamacji”, „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” albo „Reklamacje uwzględnia się tylko w dniu zakupu”, Co w takiej sytuacji zrobić i czy jest to zgodne z prawem?
— Takie wywieszki są bezprawne. Ich umieszczanie w sklepie nie zmienia faktu, że towar wadliwy zawsze można reklamować w ustawowym terminie. W ramach rękojmi odpowiedzialność sprzedawcy rozciąga się na okres dwóch lat. Jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej uważa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili sprzedaży.
Ważne!
Rękojmia obowiązuje z mocy prawa, natomiast gwarancja nie jest obowiązkowa dla żadnej ze stron, tzn. ani producent (bądź sprzedawca) nie musi udzielić gwarancji konsumentowi, ani konsument nie musi gwarancji przyjąć, ani tym bardziej nie musi z niej korzystać, jeżeli rzecz okaże się wadliwa. Należy pamiętać, aby fakt dokonania zakupu był udokumentowany paragonem lub fakturą.
Rękojmia obowiązuje z mocy prawa, natomiast gwarancja nie jest obowiązkowa dla żadnej ze stron, tzn. ani producent (bądź sprzedawca) nie musi udzielić gwarancji konsumentowi, ani konsument nie musi gwarancji przyjąć, ani tym bardziej nie musi z niej korzystać, jeżeli rzecz okaże się wadliwa. Należy pamiętać, aby fakt dokonania zakupu był udokumentowany paragonem lub fakturą.
— Czy kupując na bazarze konsument ma prawo żądać dowodu zakupu? Kto może sprawdzać, czy stanowiska na bazarze są właściwie oznaczone?
— Sprzedawca ma obowiązek wystawić na żądanie klienta, pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem. Paragonu nie musi wystawiać podmiot, który rocznie nie przekracza obrotu i podatku należnego 20 tys. zł. Trzeba zauważyć, że grupa podmiotów, które nie muszą stosować kasy fiskalnej przy ewidencjonowaniu sprzedaży jest coraz mniejsza. To, czy kasa powinna być, zależy od tego, kto sprzedaje i komu, rodzaju wykonywanych czynności oraz ewentualnie wysokości obrotu sprzedawcy. Okazuje się jednak, że sprzedawcy niektórych produktów muszą mieć kasy. Dotyczy to sprzedaży wyrobów tytoniowych, alkoholowych, części samochodowych itp.
— Sprzedawca ma obowiązek wystawić na żądanie klienta, pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem. Paragonu nie musi wystawiać podmiot, który rocznie nie przekracza obrotu i podatku należnego 20 tys. zł. Trzeba zauważyć, że grupa podmiotów, które nie muszą stosować kasy fiskalnej przy ewidencjonowaniu sprzedaży jest coraz mniejsza. To, czy kasa powinna być, zależy od tego, kto sprzedaje i komu, rodzaju wykonywanych czynności oraz ewentualnie wysokości obrotu sprzedawcy. Okazuje się jednak, że sprzedawcy niektórych produktów muszą mieć kasy. Dotyczy to sprzedaży wyrobów tytoniowych, alkoholowych, części samochodowych itp.
Ważne!
W przypadku, gdy wartość sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych przekroczy w danym roku limit 20 tys. zł, wówczas rolnik traci prawo do zwolnienia z kasy fiskalnej i powstaje u niego obowiązek posiadania kasy fiskalnej po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 20 tys. zł obrotu. Rolnik ma więc dwa miesiące na to, aby dokonać zakupu i fiskalizacji kasy fiskalnej.
ac
W przypadku, gdy wartość sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych przekroczy w danym roku limit 20 tys. zł, wówczas rolnik traci prawo do zwolnienia z kasy fiskalnej i powstaje u niego obowiązek posiadania kasy fiskalnej po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 20 tys. zł obrotu. Rolnik ma więc dwa miesiące na to, aby dokonać zakupu i fiskalizacji kasy fiskalnej.
ac
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez