Gruntowny remont 20 km odcinka Olsztyn-Łukta za 165 mln zł jest częścią naszej drogowej ofensywy inwestycyjnej — mówi marszałek Gustaw Marek Brzezin. — W tym roku wartość naszych przedsięwzięć na drogach wojewódzkich sięga ponad 300 mln zł. Te pieniądze zostaną w regionie i zapewnią bezpieczny rozwój.
— W ostatnich dniach zarząd województwa zdecydował o dofinansowaniu rozbudowy drogi wojewódzkiej 527. Jakie znaczenie ma te 20 km asfaltu?
— Przybędą kolejne dziesiątki bezpiecznej i komfortowej trasy w sieci komunikacyjnej. Oprócz tego, że to ważne uzupełnienie jakości transportu w tej części regionu, to również duży zastrzyk finansowy dla naszej gospodarki. Wartość tej inwestycji wynosi ponad 165 mln zł, z czego 147 mln zł stanowi unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020. Tylko w 2020 roku na modernizacje i rozbudowy dróg przeznaczono ok. 345 mln zł. Oczywiście duża część tych kwot to wparcie unijne, ale bez niego w perspektywie całego kraju praktycznie nie moglibyśmy inwestować w infrastrukturę drogową.
— Przybędą kolejne dziesiątki bezpiecznej i komfortowej trasy w sieci komunikacyjnej. Oprócz tego, że to ważne uzupełnienie jakości transportu w tej części regionu, to również duży zastrzyk finansowy dla naszej gospodarki. Wartość tej inwestycji wynosi ponad 165 mln zł, z czego 147 mln zł stanowi unijna dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020. Tylko w 2020 roku na modernizacje i rozbudowy dróg przeznaczono ok. 345 mln zł. Oczywiście duża część tych kwot to wparcie unijne, ale bez niego w perspektywie całego kraju praktycznie nie moglibyśmy inwestować w infrastrukturę drogową.
— Inwestycje drogowe to temat, w którym potrzeb jest zawsze więcej niż pieniędzy. Towarzyszą im też wielkie emocje.
— Koncepcje i rozwiązania w zakresie inwestycji musimy dobierać „na chłodno”, w wyniku racjonalnej analizy. Zarząd Dróg Wojewódzkich administruje ponad 1,8 tys. km dróg, a my, jako samorząd, robimy wszystko, aby ta sieć się rozwijała i spełniała wszystkie priorytetowe kryteria dotyczące dostępności oraz bezpieczeństwa.
— Koncepcje i rozwiązania w zakresie inwestycji musimy dobierać „na chłodno”, w wyniku racjonalnej analizy. Zarząd Dróg Wojewódzkich administruje ponad 1,8 tys. km dróg, a my, jako samorząd, robimy wszystko, aby ta sieć się rozwijała i spełniała wszystkie priorytetowe kryteria dotyczące dostępności oraz bezpieczeństwa.
— Jak szeroką skalę inwestycji możemy obecnie obserwować na drogach wojewódzkich?
— W tej unijnej perspektywie finansowej realizujemy 13 dużych projektów drogowych o łącznej wartości ponad 1 mld zł. Obejmują one 255 km dróg wojewódzkich wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Pięć z nich jest ukończonych, pięć jest w trakcie realizacji robót budowlanych, pozostałe są przygotowywane do przetargów. Największą obecnie prowadzoną inwestycją jest rozbudowa 48 km drogi nr 512 Pieniężno - Górowo Iławeckie - Bartoszyce, gdzie całkowity koszt sięga aż 227 mln zł. To największa inwestycja w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich. Ponadto realizujemy projekty o ważnym znaczeniu dla lokalnych społeczności.
— W tej unijnej perspektywie finansowej realizujemy 13 dużych projektów drogowych o łącznej wartości ponad 1 mld zł. Obejmują one 255 km dróg wojewódzkich wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Pięć z nich jest ukończonych, pięć jest w trakcie realizacji robót budowlanych, pozostałe są przygotowywane do przetargów. Największą obecnie prowadzoną inwestycją jest rozbudowa 48 km drogi nr 512 Pieniężno - Górowo Iławeckie - Bartoszyce, gdzie całkowity koszt sięga aż 227 mln zł. To największa inwestycja w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich. Ponadto realizujemy projekty o ważnym znaczeniu dla lokalnych społeczności.
— Jakie to projekty?
— Nasz autorski Program Budowy Chodników przy drogach wojewódzkich, w którym finanse województwa to równo połowa wartości inwestycji, drugą połowę zabezpieczają samorządy lokalne. Od 2019 roku udało się zbudować 14 km chodników i 15 zatok autobusowych, realizowanych w 24 miejscowościach. Łącznie koszty wyniosły do tej pory 16,5 mln zł. Piesi również muszą czuć się bezpiecznie na drodze.
— Nasz autorski Program Budowy Chodników przy drogach wojewódzkich, w którym finanse województwa to równo połowa wartości inwestycji, drugą połowę zabezpieczają samorządy lokalne. Od 2019 roku udało się zbudować 14 km chodników i 15 zatok autobusowych, realizowanych w 24 miejscowościach. Łącznie koszty wyniosły do tej pory 16,5 mln zł. Piesi również muszą czuć się bezpiecznie na drodze.
— Panie marszałku, znaleźliśmy się w trudnych czasach. Szukamy sposobu, by uniknąć lub maksymalnie złagodzić negatywne skutki kryzysu. Czy samorząd województwa ma na to swój pomysł?
— Tak, naszą receptą na dolegliwości gospodarki są inwestycje. Dzięki nim duże pieniądze są w obrocie regionalnej gospodarki, utrzymują miejsca pracy i tworzą przewagi regionu. Obok modernizacji dróg, inwestujemy w przebudowę Hali Urania w Olsztynie, szlaków żeglugowych na Wielkich Jeziorach Mazurskich, system ILS na lotnisku w Szymanach czy budowę nowego Centrum Badań Środowiska i Technologii Żywności dla PAN w Olsztynie – w sumie to znacznie ponad pół miliarda złotych w obiegu regionalnej gospodarki.
UM
— Tak, naszą receptą na dolegliwości gospodarki są inwestycje. Dzięki nim duże pieniądze są w obrocie regionalnej gospodarki, utrzymują miejsca pracy i tworzą przewagi regionu. Obok modernizacji dróg, inwestujemy w przebudowę Hali Urania w Olsztynie, szlaków żeglugowych na Wielkich Jeziorach Mazurskich, system ILS na lotnisku w Szymanach czy budowę nowego Centrum Badań Środowiska i Technologii Żywności dla PAN w Olsztynie – w sumie to znacznie ponad pół miliarda złotych w obiegu regionalnej gospodarki.
UM
Inwestycje na drogach wojewódzkich:
Rozbudowa odcinków:
Rozbudowa odcinków:
• DW 545 z przebudową dwóch skrzyżowań w Nidzicy wraz ze wschodnim wylotem drogi 604
• DW 519 Małdyty — Morąg
• DW 504 Pogrodzie — Frombork
• DW 504 Frombork — Braniewo
• DW 507 Braniewo — Wola Lipowska
• DW 507 Wola Lipowska — Pieniężno
• DW 512 Pieniężno — Bartoszyce
• DW 651 Gołdap — granica województwa
• DW 592 Kętrzyn — Giżycko
• DW 604 Robaczewo — Wielbark
• DW 527 Morąg — Łukta
• DW 527 Łukta — Olsztyn
• DW 598 od skrzyżowania ul. Płoskiego z ul. Witosa/Bukowskiego do węzła Jaroty (S51) (zakończona)
• DW 604 Robaczewo — Drogowy Odcinek Lotniskowy — Wielbark
• DW 513 Lidzbark Warmiński — Wozławki
• DW 655 wylot w kierunku msc. Wieliczki w zakresie przejścia w nasypie kolejowym i nowego chodnika
• Budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 512 wraz z budową przeprawy mostowej na rzece Łynie w miejscowości Bartoszyce
• Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 643 w zakresie stabilizacji i zabezpieczenia korpusu drogowego
• DW 519 Małdyty — Morąg
• DW 504 Pogrodzie — Frombork
• DW 504 Frombork — Braniewo
• DW 507 Braniewo — Wola Lipowska
• DW 507 Wola Lipowska — Pieniężno
• DW 512 Pieniężno — Bartoszyce
• DW 651 Gołdap — granica województwa
• DW 592 Kętrzyn — Giżycko
• DW 604 Robaczewo — Wielbark
• DW 527 Morąg — Łukta
• DW 527 Łukta — Olsztyn
• DW 598 od skrzyżowania ul. Płoskiego z ul. Witosa/Bukowskiego do węzła Jaroty (S51) (zakończona)
• DW 604 Robaczewo — Drogowy Odcinek Lotniskowy — Wielbark
• DW 513 Lidzbark Warmiński — Wozławki
• DW 655 wylot w kierunku msc. Wieliczki w zakresie przejścia w nasypie kolejowym i nowego chodnika
• Budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 512 wraz z budową przeprawy mostowej na rzece Łynie w miejscowości Bartoszyce
• Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 643 w zakresie stabilizacji i zabezpieczenia korpusu drogowego